Exportutställningen

Detta bildspel kräver JavaScript.

Bildspel: Historiska bilder från 1923 års Jubileumsutställning

Byggnationen av området för Exportutstållningen påbörjades år 1921.
Det byggdes två stora hallar parallella med Skånegatan, nästan fram till Berzeliigatans förlängning. Den närmaste var mindre och den större hade trappstegsformat tak.
I slutändan på den närmsta hallen mot Korsvägen byggdes den gamla gaveln till Valhalla fotbollsplats läktare in i hallen.
Göteborgs första idrottsplats hette Balders hage. (Se avsnitt Lisebergs Landeri).
Den nya anläggningen Valhalla låg vid slutändan av Skånegatan bort till Korsvägen och invigdes den 6 september 1908. Det var plats för 8000 åskådare..
Som ersättning för Valhalla byggdes Ullevi fotbollsplan. Den invigdes 1916 och kapaciteten var 18000 åskådare.

3D-modellen framställd från Regionarkivets historiska ritningar

expogarden_cam02

Bild 1: Exportutställningen

expogarden_cam03

Bild 2: Exportutställningen

expogarden_cam05

Bild 3: Exportutställningen

expogarden_cam04a

Bild 4: Exportutställningen

expogarden_cam01

Bild 5: Exportutställningen

Viadukten

Från Huvudrestaurangen vid Stora gården kunde man komma till Exportutställningen genom att passera över Södra vägen på viadukten.
På ömse sidor av viadukten fanns ett flertal små butiker.

expogarden_cam06

Bild 6: Interiör Viadukten.

Konstmuseum & konsthallen

Konstmuseum

Den mäktiga byggnaden med de sju valven uppfördes till utställningen och kallades Konstmuseum.Den fick sin rätta utformning först efter utställningen och invigdes av prins Eugen först år 1925.
Där fanns en stor samling nordisk konst, holländskt och flamländskt måleri m.m.
Bland tavlorna fanns bl. a. Nils Dardels berömda tavla från 1918 ”Den döende dandyn”.
Där fanns även porträtt av sju svenska kungar.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Konsthallen

Hallen invigdes först den 13 november 1923 med en utställning av Karl Nordström.
De två lokalerna som låg bakom själva huvudbyggnaden är i dag rivna.

Konsthallen fasad.png

Teckning från 1922. Sigfrid Ericson & Arvid Bjerke

Bildspel: Historiska bilder från 1923 års Jubileumsutställning

Invigningsutställningen i konsthallen var den så kallade Jubileumsutställningen vilken öppnade den 8 maj 1923 med samtida nordisk konst. I de lokaler som vi idag kallar Göteborgs Konsthall fanns delar av den norska delen som omfattade 20 konstnärer plus en hedersutställning med Edward Munch som var tilldelad hela stora salen. Av Munch visade man bland annat verken ”Melankoli”, ”Marats död”, ”Syk pige” och ”Selvportraet, syk”
Den danska & finska delen av utställningen fanns i lokaler som idag är rivna och som låg på baksidan av nuvarande konsthallen. Den svenska samtidskonsten var uppdelad i västsvensk och svensk och kunde beskådas på Göteborgs konstmuseum.
Utställningen möttes redan långt innan öppnandet av högljudd kritik, främst ifrån Göteborgs konstnärsklubb som protesterade mot att representanterna för den svenska konsten dominerades av modernister, och då främst ifrån gruppen Falangen. Konstnärsklubben anordnade därför en opponent utställning på Valand och Chalmers där cirka 175 svenska konstnärer deltog

3D-modellen framställd från Regionarkiven historiska ritningar

entre_kunstmuseum_wf3

Konstmuseum:  3D modellen från 3DS Max. Rendering i V-Ray

entre_kunstmuseum_wf2

Konstmuseum :  Närbild. 3D modellen från 3DS Max. Rendering i V-Ray

entre_kunstmuseum_wf1

Konstmuseum :  Närbild med 30-tals retrobil

Götaplatsen

Huvud ingången till Historiska utställningen var vid Götaplatsen. Götaplatsen fick sin första stadsplan på 1860-talet. Förebild var Paris och Wien. Statsplanen ändrades i början av 1900-talet, där Götaplatsen avsågs bli en offentlig och representativ plats för kulturen.
Vid en arkitekttävling 1917 fastställdes Götaplatsens utformning.
Tanken var att Götaplatsen skulle färdigställas till utställningen år 1923.
Det ekonomiska läget gjorde att endast Konsthallen och Konstmuseet kunde färdigställas. Till Carl Milles ”Poseidon” räckte pengarna bara till ”badkaret”.

clay6_printskreen_entrekunst

3D modellen: Utsikt från Götaplatsen mot Konstmuseum

clay5_printskreen_entrekunst

3D modellen: En översiktsbild

3D översiktsmodell

Ett rekonstruktions projekt
av Jubileumsutställning från 1923

Jubileum-cam01

Bild 1: Utsikt från Götaplatsen. 3DS MAX översiktsmodell

Jubileum-cam02

Bild 2: Utsikt mot Långa gården. 3DS MAX översiktsmodell

Jubileum-cam03

Bild 3: Utsikt mot Minneshallen. 3DS MAX översiktsmodell

Jubileum-cam04

Bild 4: Utsikt mot Konstmuseum. 3DS MAX översiktsmodell

kameror_animationskiss

Bild 5: 3D översiktsmodell. Kamera positionering för animation & renderingar

3D-översiktsmodell över Jubileumsutställningen 1923

vraycamo03a

3D Modell: Utsikt mot Långagården

vraycamo06

3D Modell: Översiktsbild från Konstmuseum

vraycamo05

3D Modell: En ”flygbild” över Jubileumutställnings området

vraycamo02

3D Modell: Översiktsbild från Konstmuseum

vraycam01

3D Modell: Översiktsbild mot Näckrosdammen

vraycamo07

3D Modell: Utsikt mot Långa gården

3D översiktsmodell

Ruin scene in Corona render

Så går det till – arbetsgång i bilder

Fragment av en spelmiljö modellerad och texturerad med ”CORONA”- renderingsmotorn Det här är ett fyra gånger snabbare alternativ till V-Ray! På bilder nedan visas stegvis hela processen från scratch till en färdig bild.
Länk till högupplösta bilder

ruskprick_ruine_clay

Steg 1: Grundlig modellering i 3D Studio Max som tar tog ung. 2 timmar.

ruskprick_ruine_ao_pass

Steg 2: Positionering av kameror, ljuskällor, provrendering utan texturer med låga inställningar för en snabb preliminär resultat

ruskprick_ruine_vl_web

Steg 3: Finare inställningar för volumetrisk ljus och ”cinematiska” effekter som går att ”styra” i realtid med Coronas egna interaktiva renderingen

ruskprick_ruine_color_web

Steg 4: Final färdig texturerad scen med alla effekter applicerade

ruskprick_ruine_zdepth

Steg 5: Olika pass renderas samtidigt (Z-djup passet på bilden ovan) för att användas senare för bearbetning i Fotoshop. Man lägger slutliga finesser: förstärker perspektiv & färgnyanser, lägger t.e. en dimma eller en ”glare” effekt.

Välkommen till Ruskprick!

Vi skapar miljö för kreatörer!

screenshot

Hej!
Vi är en gäng av kreatörer som arbetar med grafisk produktion både för tryck och webbaserade sociala medier. Vi som jobbar på Ruskprick samarbetar om allt vi tycker är kul. Vi har egna kunskapsmål och konstnärliga mål. Vi jobbar med: Webbsidor, broschyrer, illustrationer, logotyper, mäss-material med mera.
Hos oss kan man skaffa sig kunskaper i 3D modellering, driva ett animations projekt, arbeta med ljud, spelutveckling samt bygga upp ett eget webbsidan/blogg ”från scratch”
Tillsammans skapar vi en plattform för kreativitet och för allas delaktighet och lika värde.

Välkommen!
RUSKPRICK on VIMEO.COM

Varför Ruskprick?

För 30 år sedan märkets de flesta grund på havet ut av ruskprickar och slätprickar, eller kvastar och slätprickar som man sade på västkusten. Hur skulle en sjöman idag reagera om det plötsligt stod en ruskprick i farleden? Vilken sida ligger grundet på? Kanske blir man så osäker att man helt enkelt vänder båten och seglar åt ett annat håll.

ruskprick_dense

Så tror vi att många av oss gör när vi möter personer med funktionsnedsättningar. Vi kanske blir så osäkra att vi vänder och går åt ett annat håll. Om det fanns gott om ”ruskprickar” i sjön så skulle osäkerheten försvinna. Vi tror att det är samma sak med människor. Vi vill se till att det finns gott om ”ruskprickar” i samhälle och yrkesliv så att ingen behöver vända sig bort i osäkerhet.

Projekt Jubileumsutställning – Animerade bildspel

En Bildspel 1:
Göteborgs Jubileum (Minnesutställningen), 1923

En Bildspel 2:
Göteborgs Jubileum (Minnesutställningen), 1923

En Bildspel 3:
Göteborgs Jubileum (Minnesutställningen), 1923

Animationer

Animation ”Camera Matching”

3DS Max ”Camera Matching” teknik inom 3D Studio Max :
en 3D-modell ”matchas” appliceras i passande perspektiv på en befintlig foto. I detta fall foton tagen vid kontorets entré på Munkebäckstorget 2

Näckrosdammen & Bengtas konditori

På landeriet Lyckans område fanns en liten damm vid Renströmsplatsen, där ungdomarna vintertid brukade åka skridskor, om vädret tillät. Inför utställningen utökades platsen till en särskild område som var färdig till utställningen 1923.
Runt dammen uppfördes olika attraktioner. Här låg det ursprungliga Bengtas konditori och i anslutning till detta var en musikpaviljong. (Minneshallen i bakgrunden och till höger Bengtas konditori)

nackrosdammen

3D-modellen framställd efter Regionarkivets historiska ritningar

konditori_studiolight

3d modell: Bengtas konditori

konditori_ritningar

3d modell: Bengtas konditori med ritnings underlag

konditori_baravinkel

3d modell: Bengtas konditori med ritnings underlag

Bengtas konditori

Jubileumsutställningen Göteborg 1923. Idrottshallen

Detta bildspel kräver JavaScript.

En bildspel

Idrottshallen

I Idrottshallen fanns standar och prissamlingar från några av de äldsta idrottsklubbarna i Göteborg såsom GAIS, ÖIS och Vikingarna.

Näckrosdammen

På landeriet Lyckans område fanns en liten damm vid Renströmsplatsen, där ungdomarna vintertid brukade åka skridskor, om vädret tillät. Inför utställningen utökades platsen till en särskild område som var färdig till utställningen 1923.
Sjöfartsutställningen var förlagd till detta område. Utställningen utgjordes av fartygsmodeller Bland modellerna fanns ett handelsfartyg från senare delen av 1400-talet, linjeskeppet Wasa, som sålts till Ostindiska Kompaniet och tillhörde Göteborgs handelsflotta samt Calmare Nyckel som överförde ”den första expeditionen till New Sweden”. Runt dammen uppfördes olika attraktioner. Här låg det ursprungliga Bengtas konditor och i anslutning till detta var en musikpaviljong. (Minneshallen i bakgrunden och till höger Bengtas konditori)

ghme-6460

3D-modellen framställd från Regionarkiven historiska ritningar

ghme-6450

Idrottshallen