Konstmuseum
Den mäktiga byggnaden med de sju valven uppfördes till utställningen och kallades Konstmuseum.Den fick sin rätta utformning först efter utställningen och invigdes av prins Eugen först år 1925.
Där fanns en stor samling nordisk konst, holländskt och flamländskt måleri m.m.
Bland tavlorna fanns bl. a. Nils Dardels berömda tavla från 1918 ”Den döende dandyn”.
Där fanns även porträtt av sju svenska kungar.
Konsthallen
Hallen invigdes först den 13 november 1923 med en utställning av Karl Nordström.
De två lokalerna som låg bakom själva huvudbyggnaden är i dag rivna.

Teckning från 1922. Sigfrid Ericson & Arvid Bjerke
Bildspel: Historiska bilder från 1923 års Jubileumsutställning
Invigningsutställningen i konsthallen var den så kallade Jubileumsutställningen vilken öppnade den 8 maj 1923 med samtida nordisk konst. I de lokaler som vi idag kallar Göteborgs Konsthall fanns delar av den norska delen som omfattade 20 konstnärer plus en hedersutställning med Edward Munch som var tilldelad hela stora salen. Av Munch visade man bland annat verken ”Melankoli”, ”Marats död”, ”Syk pige” och ”Selvportraet, syk”
Den danska & finska delen av utställningen fanns i lokaler som idag är rivna och som låg på baksidan av nuvarande konsthallen. Den svenska samtidskonsten var uppdelad i västsvensk och svensk och kunde beskådas på Göteborgs konstmuseum.
Utställningen möttes redan långt innan öppnandet av högljudd kritik, främst ifrån Göteborgs konstnärsklubb som protesterade mot att representanterna för den svenska konsten dominerades av modernister, och då främst ifrån gruppen Falangen. Konstnärsklubben anordnade därför en opponent utställning på Valand och Chalmers där cirka 175 svenska konstnärer deltog
3D-modellen framställd från Regionarkiven historiska ritningar

Konstmuseum: 3D modellen från 3DS Max. Rendering i V-Ray

Konstmuseum : Närbild. 3D modellen från 3DS Max. Rendering i V-Ray

Konstmuseum : Närbild med 30-tals retrobil
Götaplatsen
Huvud ingången till Historiska utställningen var vid Götaplatsen. Götaplatsen fick sin första stadsplan på 1860-talet. Förebild var Paris och Wien. Statsplanen ändrades i början av 1900-talet, där Götaplatsen avsågs bli en offentlig och representativ plats för kulturen.
Vid en arkitekttävling 1917 fastställdes Götaplatsens utformning.
Tanken var att Götaplatsen skulle färdigställas till utställningen år 1923.
Det ekonomiska läget gjorde att endast Konsthallen och Konstmuseet kunde färdigställas. Till Carl Milles ”Poseidon” räckte pengarna bara till ”badkaret”.

3D modellen: Utsikt från Götaplatsen mot Konstmuseum

3D modellen: En översiktsbild